Rapport for Fremtidens Digitale Kompetencer på Fremtidens Digitale Kompetencer.
Rapporten præsenterer aggregerede resultater, der samler data fra 1588 respondenter, der er indsamlet 23/03/2020 - 23/03/2023.
Hver søjle repræsenterer en kompetence med en mulig score på 0% til 100%. Jo højere score, desto stærkere er kompetencen.
TIP: Klik / tap på en søjle for at få flere oplysninger om denne kompetence
Anvendelseskompetencer
Kompetencer til teknologiforståelse
Kompetencer til formidling og kommunikation
Udvikling- og implementeringskompetencer
Den samlede score repræsenterer en opsummerende af score på tværs af alle kompetencer og spørgsmål.
Fordeling på den samlede score
Scoren falder inden for området, fra 59% til 78%, der betragtes som kategorien: Digital kompetent udøver.
Digital kompetent udøver
Den kompetente udøver kan skelne det vigtige fra det uvigtige på baggrund af tidligere erfaringer og får stadig større viden, som han eller hun kan bruge.
Digital ekspert
Digital kyndig udøver
Digital kompetent udøver
Digital avanceret begynder
Digital nybegynder
Nedenfor er anført de 3 kompetencer med den højeste score. Udnyt de kompetencer, som du allerede er god til, og brug dem som springbræt til at udforske og lære nye kompetencer.
Brugerkompetencer handler om at kunne anvende digitale løsninger og redskaber korrekt og hensigtsmæssigt i sit daglige arbejde. Stærke brugerkompetencer letter din egen arbejdsgang og gør dig i stand til at forstå og aflaste brugsrelaterede problemer for borgere, kolleger og virksomheder.
Digital kommunikation én-til-én kendetegnes af tillid og er relationsbaseret. For at kunne kommunikere effektivt til en given borger, kollega eller virksomhed, skal du have en forståelse for, hvilke digitale kommunikationsredskaber de foretrækker og har tilgængelig. Din kommunikation skal understøttes af relevante digitale teknologier, så den er meningsfuld, empatisk og nærværende, selvom du ikke er i samme fysiske rum som din modtager.
Teknologivurdering handler om at anvende digitale teknologier udelukkende i de områder og til de opgaver, hvor det giver mening. Du skal kunne vurdere, hvornår en teknologisk løsning ikke er hensigtsmæssig for enten borgere, kolleger eller eget arbejde. Desuden skal du bruge din faglighed til at præge den videre udvikling af teknologier, så de bedst gavner dit og brugernes behov.
Nedenfor er anført de 3 kompetencer med den laveste score. De anses for at være særligt vigtige at arbejde med, hvis du ønsker at forbedre dine færdigheder. Det bedste valg er en relevant og aktuel kompetence, hvor der er plads til forbedring.
Udvikling af digitale teknologier kan bestå af videreudvikling af eksisterende programmer og services eller nyudvikling af løsninger til dit daglige arbejde. Du kan indgå i udviklingsprocessen på mange måder, fx ved at inddrage borgerperspektiver, kortlægge arbejdsprocesser eller samarbejde tværfagligt med kolleger.
Formidling til borgere og kolleger om anvendelsen af digitale teknologier kræver indsigt i deres præferencer, udfordringer og behov. Du skal kunne vejlede borgere og vidensdele med kolleger om, hvordan digitale teknologier understøtter jeres faglighed og bidrager til at opgaveløse på nye måder.
At have en forståelse for indkøbsprocesser og implementering af digitale løsninger kan være relevant for mange kommunale medarbejdere. Det er nemlig med til at sikre en sammenhæng mellem den indkøbte digitale teknologi og den kerneopgave og de brugere, som teknologien skal understøtte.
Listen giver en oversigt over alle kompetencer, den gennemsnitlige score og fordelingen af respondenter grupperet efter deres score.
Score på kompetence
Taksonomi
Fordeling på kompetence
Anvendelseskompetencer er et generelt kompetenceområde, som er relevant for langt de fleste medarbejdere. Det handler om at anvende digitale teknologier og data i sit faglige arbej...
Digital kompetent udøver
Teknologiforståelse handler om at forstå, hvordan teknologier spiller sammen med både det faglige arbejde og de brugere, som skal anvende teknologierne. Det handler om at overveje ...
Digital kompetent udøver
Formidling- og kommunikationskompetencer er relevante for mange medarbejdere, men i varierende grad. Det handler om at kunne overlevere viden til borgere og kolleger om digitaliser...
Digital kompetent udøver
De fleste medarbejdere involveres i implementering af digitale løsninger og teknologier eller bidrager til udviklingen af disse. Udviklings- og implementeringskompetencer består af...
Digital kompetent udøver
Score på kompetence
Taksonomi
Fordeling på kompetence
Brugerkompetencer handler om at kunne anvende digitale løsninger og redskaber korrekt og hensigtsmæssigt i sit daglige arbejde. Stærke brugerkompetencer letter din egen arbejdsgang...
Digital kompetent udøver
Dataanvendelse kendetegnes ved at kunne skabe, efterspørge, udvælge, vurdere og formidle relevant data til en given opgave. Din omgang med data kan dække over mange forskellige typ...
Digital kompetent udøver
Kompetencer omkring data- og informationssikkerhed er nødvendige for alle kommunale medarbejdere. Du skal kunne håndtere information på en sikker måde i it-systemer og i det offent...
Digital kompetent udøver
Samspillet mellem teknologi, faglighed og mennesker handler om at kunne spotte, hvordan det digitale forandrer både din egen arbejdsgang og borgernes virkelighed. Teknologier, der ...
Digital kompetent udøver
Teknologivurdering handler om at anvende digitale teknologier udelukkende i de områder og til de opgaver, hvor det giver mening. Du skal kunne vurdere, hvornår en teknologisk løsni...
Digital kompetent udøver
Kompetencer indenfor retssikkerhed og etik er essentielle for at sikre, at digitaliseringen af arbejdsgange, information og sagsbehandling forløber korrekt. Du skal kende borgeres ...
Digital kompetent udøver
Digital kommunikation til mange borgere på en gang kræver en forståelse for, hvordan man kan anvende forskellige digitale platforme til at formidle sit budskab til en given målgrup...
Digital kompetent udøver
Digital kommunikation én-til-én kendetegnes af tillid og er relationsbaseret. For at kunne kommunikere effektivt til en given borger, kollega eller virksomhed, skal du have en fors...
Digital kompetent udøver
Formidling til borgere og kolleger om anvendelsen af digitale teknologier kræver indsigt i deres præferencer, udfordringer og behov. Du skal kunne vejlede borgere og vidensdele med...
Digital kompetent udøver
At have en forståelse for indkøbsprocesser og implementering af digitale løsninger kan være relevant for mange kommunale medarbejdere. Det er nemlig med til at sikre en sammenhæng ...
Digital kompetent udøver
Udvikling af digitale teknologier kan bestå af videreudvikling af eksisterende programmer og services eller nyudvikling af løsninger til dit daglige arbejde. Du kan indgå i udvikli...
Digital kompetent udøver
For at arbejde innovativt med digitale teknologier skal du kunne se nye muligheder for anvendelse og udvikling. Du skal have en forandringspositiv indstilling og følge med i, hvilk...
Digital kompetent udøver
Normalområdet bruges til at fortælle, hvordan scorerne for en gruppe er spredt ud fra gennemsnittet. Et lille normalområde betyder, at de fleste resultater ligger tæt på gennemsnittet, mens et højt normalområde betyder, at resultaterne er mere spredte.
95% of af respondenterne scorer inden for normalområdet.
Diagrammet herunder viser scoren på alle spørgsmål. Spørgsmålene er hierarkiseret fra højeste til laveste score. De laveste scoringer er markeret med rødt, mens de højeste scoringer er markeret med grønt.
Kopier og gem følgende link. OBS: Enhver med linket kan se resultatet.